Hyvät yöt

Nukkumaanmeno ja iltatoimet

Lapsi

Tukemalla lasta hänen kamppailussaan ja auttamalla häntä valmistautumaan yöpuulle vahvistat samalla välillänne olevaa tunnesidettä. Olemme keränneet tähän muutamia neuvoja ja vinkkejä, joiden avulla voit luoda iltatoimia varten rentoutuneen ja iloisen tunnelman.

Rentouttava kylpy

Kylpeminen ennen nukkumaanmenoa on paitsi oiva tilaisuus leikkiä myös hyvä tapa vähitellen rauhoittua yöpuulle ja jutella lapsen kanssa päivän tapahtumista.

Rauhoittele hermoja

Hieronta ja läheisyys voivat tuoda turvallisuuden tunnetta lapselle, jota huolestuttaa öinen vuoteenkastelu. On tärkeää, että lapsi on rauhoittunut ja iloinen käydessään nukkumaan.

Himmennä valaistusta

Lukekaa satua, laulakaa laulu, jutelkaa tai viettäkää pieni halihetki. Lapsi unohtaa hetkeksi yökastelun ja saa helpommin unta. Voit myös rauhoittaa tunnelmaa himmentämällä huoneen valaistusta.

Vanhemmat lapset

Vanhemmat lapset eivät ole niin riippuvaisia nukkumaanmenoajoista, mutta on edelleen tärkeää lukea yhdessä tai kertailla päivän tapahtumia. Myös yhteinen halihetki voi tehdä lapselle hyvää.

Nukkumaanmenoaika

DryNites®-pyjamahousut pitävät sängyn kuivana, ja lapsi nukkuu rauhassa tarvitsemansa hyvät yöunet. Lapsi saa myös lisää itseluottamusta ja saattaa uskaltautua yökylään kodin ulkopuolelle.

Päivän viimeinen vessakäynti

Kehota lasta käymään vessassa juuri ennen nukkumaanmenoa. Öinen vahinko saatetaan näin jopa välttää, ja lisäksi lapsi oppii ottamaan itsenäisen askeleen oikeaan suuntaan ja vähitellen selviämään öistään kuivana ja turvallisin mielin.

Ei juomia

Älä suotta anna lapsen juoda suurta määrää nestettä juuri ennen nukkumaanmenoa, etenkään kofeiini- tai hiilihappopitoisia juomia. Huolehdi kuitenkin, että lapsi saa riittävästi nestettä päivän aikana.

Positiiviset ajatukset

Ajattele positiivisesti. Älä ota puheeksi edellisenä yönä sattunutta vahinkoa. Keskity mieluummin nukkumaanmenoajan tuomaan mahdollisuuteen viettää aikaa yhdessä, nauraa, jutella ja rentoutua.

Jos vahinko on jo sattunut...

Pidä vaihtoyöasu ja puhtaita vuodevaatteita lapsen sängyn lähellä vahingon varalle. Näin öinen häiriö jää mahdollisimman pieneksi, vaikka imukykyiset pyjamahousut olisivatkin jääneet pukematta. Pue sattuneen vahingon jälkeen lapselle DryNites®-pyjamahousut, jotta hänellä olisi turvallisempi olo ja hän nukahtaisi helpommin.

Rauhallinen ympäristö

Jos sattunut vahinko on saanut lapsen levottomaksi, rauhallinen musiikki voi rauhoittaa häntä vuodevaatteiden ja yöasun vaihdon helpottamiseksi. Kokeile myös himmentää huoneen valaistusta.

Hyvää yötä ja nuku hyvin

Yökastelun huolestuttama lapsi tarvitsee paljon tukea ja turvaa, jotka saavat hänet luottamaan itseensä ja menemään iloisin mielin nukkumaan.